هستی مگ -علمی

مقالات علمی تخصصی

هستی مگ -علمی

مقالات علمی تخصصی

۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هنگام گریس کاری چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

گریس از موادی همچون ماده غلظت دهنده ژلاتینی، روغن و مواد افزودنی تشکیل شده است. از جمله مواردی که می تواند در محصول نهایی ایجاد شده مؤثر باشد، می توان به کیفیت و مقدار مواد تشکیل دهنده و همچنین فرایند تولید گریس اشاره نمود.

ویژگی های مثبت گریس

۱- مورد استفاده در آب بندی دستگاه ها و تجهیزات

۲-روانکاری را می توان مهمترین و اصلی ترین کاربرد گریس محسوب کرد. برای مثال، اتومبیل هایی که قطعات آنها به سهولت قابل گریس کاری است در مقایسه با خودروهایی که به راحتی نمی توان به قطعات گریس خور آنها دسترسی پیدا کرد، به تعمیرات کمتری نیاز دارند.

کیفیت گریس نمی تواند هیچ گونه ارتباطی با رنگ آن داشته باشد.
کیفیت گریس نمی تواند هیچ گونه ارتباطی با رنگ آن داشته باشد.

 

خصوصیات منفی گریس

حالت ژلاتینی گریس سبب می شود که نتواند به خوبی عمل انتقال حرارت و خارج کردن آلودگی ها را انجام دهد. با این حال، بایستی جهت انتقال خوب روغن سفت باشد تا قادر به روانکاری صحیح که هدف از ساخت آن نیز همین است، باشد. سفت بودن را می توان فرق اصلی و مهم میان روغن و گریس به شمار آورد. استئارات لیتیوم را می توان از جمله مواد سفت کننده ای دانست که جهت سفت کردن گریس لیتیوم پترو پرند پارت به کار می رود.

بوی گریس                                 

گریس ها دارای بوهای مختلفی می باشند. دلیل این بو می تواند مواد موجود در ترکیب گریس همچون ماده سفت کننده، روغن پایه، مواد افزودنی و غیره باشد. یکی از نکات مهم، در نظر گرفتن بوی گریس است، چرا که برخی از آنها دارای بوی بد و تندی می باشند که نشانگر کیفیت پایین آنها است یا به این خاطر که گریس در روند تولید، در دمای بالا اکسید شده یا اینکه اکسید شدن روغن پایه آن اتفاق افتاده است.

رنگ گریس

کیفیت گریس نمی تواند هیچ گونه ارتباطی با رنگ آن داشته باشد. رنگ های زرد، قهوه ای کمرنگ یا پررنگ، طلایی، بی رنگ و سیاه را می توان رنگ های طبیعی گریس به حساب آورد. برخی از گریس ها نیز به علت رنگدانه های مورد استفاده در آنها، می توانند آبی، سبز و قرمز نیز باشند.

مثلا رنگ گریس های چرخ دنده باز به دلیل وجود پودر گرافبت کاملا مشکی می باشد. برای دریافت برگه مشخصات گریس چرخ دنده باز، اینجا کلیک کنید.

 

هنگام گریس کاری چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟
هنگام گریس کاری چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

 

آشنایی با بهترین شیوه گریس کاری

تمیز کردن قطعه و از بین بردن اثرات گریس قبلی می تواند مهمترین نکته جهت افزایش کارایی در گریس کاری باشد. اما در صورتی که امکان انجام این کار نباشد یا به عبارت دیگر در صورت عدم در دسترس بودن قطعه، بایستی اقدام به پاکسازی قطعه از طریق روش تزریق گریس نمود.

دومین نکته ای که باید جهت گریس کاری به آن توجه نمایید، انتخاب گریسی است که متناسب با هدفتان باشد، به این معنی که مطابقت با اندازه و نوع قطعات مورد نظر شما داشته باشد و علاوه بر آن، به بار، اتمسفر و سرعت آن نیز توجه داشته باشید.

توجه به نوع و اندازه قطعات

سعی کنید در انتخاب گریس، موارد زیر را مورد توجه خود قرار دهید:

  • اندازه قطعات متحرک مانند بلبرینگ و نوع آن
  • قطعات آب بندی
  • قطعات بوش ها که از دورانی، خطی، لغزشی و گردشی تشکیل شده اند
  • مواد افزودنی جامد و روغن پایه سنگین جهت بالا بردن تحمل بار و مقاومت در لایه روانکار

 

تحمل بار برای گریس

در واقع با فشار و وزن زیاد، ویسکوزیته روغن پایه هم افزایش می ‌یابد. زیرا در بیشتر مواقع قطعات غلتک ها بار زیادی را متحمل می ‌شوند. بنابراین روغن پایه باید سفت و سخت و دارای ویسکوزیته بیشتری باشد.

تاثیر سرعت

در حقیقت سرعت برعکس بار می باشد. یعنی در صورتی که قطعات ماشین آلات دارای سرعت بیشتری باشند، فشار وارد بر آنها کمتر می ‌شود. لذا ویسکوزیته روغن پایه نیز باید کمتر باشد.

بهترین شیوه گریس کاری
بهترین شیوه گریس کاری

 

انتخاب اتمسفر

به طور کلی، اتمسفر یا هوای اطراف از عوامل مختلفی از قبیل رطوبت، دما و ذرات معلق تشکیل می شوند. در واقع بعد از انتخاب روغن پایه گریس، باید اتمسفر را در نظر بگیریم. باید بگوییم که با بالا رفتن دمای هوا، میزان روغن اکسید شده و ویسکوزیته کاهش می ‌یابد که مشکلاتی را در تحمل بار آن ایجاد می نماید.

البته قطعات در دمای بالا باید لایه روانکار زیادی داشته باشند تا دچار خرابی و سایش نشوند. در صورتی که گریس، قدیمی و یا داخل روغن باشد، باعث کاهش شدید روانکاری قطعات می‌ گردد. باید بگوییم که اگر این موارد مهم رعایت نشوند، قطعه دچار زنگ زدگی، چسبندگی و ساییدگی می ‌شود که برای حل این مشکل، ابتدا باید به خوبی تمیز شود و بعد گریس جدید را وارد نمایید. با انجام این کار، گریس قدیمی به طور کامل از بین می ‌رود و گرد و خاک به خوبی پاک می شود. پاک شدن گرد و غبار موجب می ‌شود که قطعات دیگر خراشیدگی نگیرند و به زودی ساییده نشوند.

در این بین، باید بدانید در صورتی که قطعه دارای خراشیدگی و ساییدگی گردد، رطوبت باعث شدت آن می گردد. لازم به ذکر است که از گریس حتماً در زمان مناسب استفاده کنید. معمولا گریس وارد حفره قطعات می شود. بر این اساس، مقدار آن باید به میزان کافی باشد تا عمر مفید قطعه کاهش نیابد.

  • هستی جهاندیده
  • ۰
  • ۰

آشنایی با گروه مهندسی تیوان

گروه مهندسی تیوان طراح و مجری سازه های چادری ثابت و متحرک و طراحی کافه در سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در ارائه بهترین سازه های سبک به معماری نوین آغاز کرده است.

معماری نوین امروزه بسیار علاقه مند به استفاده از سازه هایی با متریال های سبک و قابل بازیافت با عمر مفید بالا می باشد.

سازه های چادری که زیر مجموعه سازه های سبک در صنعت ساختمان دسته بندی می شوند امروزه بسیار پرکاربرد و قابل استفاده در فضاهای مختلف هستند.

تاریخچه سازه های چادری

در گذشته های بسیار دور انسان ها برای محافظت از خود رد برابر عوامل محیطی از چادر استفاده می کردند و در آنها ساکن بودند.

بعد از گذشت سال ها امروزه نیز از این سازه ها اما به روشی متفاوت و متریالی مثل پارچه پی وی سی به جای پوست حیوانات استفاده می شود.

سازه چادری معماری نو

سازه کششی در معماری امروزه بسیار پر کاربرد است. این سازه ها با هزینه مقرون به صرفه و عمر مفید بالا در پوشش فضاهای مختلف کاربرد دارند که به طور مختصر مهمترین آنها را توضیح خواهیم داد.

آشنایی با گروه مهندسی تیوان
آشنایی با گروه مهندسی تیوان

سایبان ماشین و پارکینگ

بدلیل اینکه بدنه بسیاری از ماشین ها ظریف بوده و درمقابل نور خورشید آسیب پذیر هستند، استفاده از سایبان ماشین میتواند به افزایش عمر ماشین کمک کند. بنابراین، شما برای افزایش طول عمر ماشین خود نیاز به سایبان ماشین یا در وسعت بزرگتر سایبان پارکینگ دارید

سایبان پارکینگ به سرعت قابل ساخت و نصب خواهند بود. در مناطق بارانی استفاده ازسایبان ماشین بهترین ایده برای تمیز بودن همیشگی وسیله نقلیه شما خواهد بود.

سقف متحرک

این سایبان ها کاربری بالاتری دارند به این دلیل که در این سازه ها موتوری تعبیه شده است و به وسیله این موتور سقف با یک ریموت به راحتی باز و بسته می شود. داشتن فضای چهار فصل بهترین ویژگی استفاده از این سازه سقف متحرک در پوشش سقف می باشد.

سایبان حیاط

زندگی شهری و دغدغه های آن سبب تمایل انسان ها به بودن در محیط باز را بیشتر از قبل کرده است. برای استفاده بیشتر از حیاط خانه یا حیاط ویلا داشتن سایبان می تواند شرایط را بهتر و بهینه تر کند. سایبان حیاط با استفاده از پارچه پی وی سی و عمر مفید بین ۲۰ تا ۳۰ سال خواهد داشت و البته زیبایی ظاهری این سازه تغییری چشم گیر در فضای شما ایجاد خواهد کرد.

  • هستی جهاندیده
  • ۰
  • ۰

معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن

گریس نسوز که از مواد صنعتی جامد به حساب می آید از ترکیب روغن و یک ماده غلیط کننده صنعتی به دست می آید. به منظور افزایش غلظت گریس از انواع افزودنی های صنعتی استفاده می شود. گریس در دمای اتاق به صورت جامد یا نیمه جامد است.

بر اساس شش فاکتور مختلف می توان گریس ها را نام گذاری کرد که برای این منظور از حروف و اعداد مختلف استفاده می شود که نام اختصاصی گریس را مشخص می کند. این 6 فاکتور عبارتند از:

  • کاربرد گریس
  • افزودنی های موجود در گریس
  • نوع روغن بر پایه مصنوعی یا سنتتیک موجود در گریس
  • گرید یا درجه گریس
  • حداکثر دمای عملیاتی گریس
  • و حداقل دمای عملیاتی گریس

مشخصه های شیمیایی گریس نسوز

همانطور که اشاره شد، گریس نسوز از ترکیب روان کننده همچون روغن صنعتی و غلیظ کننده همانند صابون بدست می آید. ساختار اصلی غلیظ کننده ها از زنجیره های 50 تا 80 کربنی از هیدروکربن ها تشکیل شده است. در میان انواع غلیظ کننده ها، نوع لیتیومی باعث ایجاد بیشترین مقاومت حرارتی در گریس نسوز می شود که گریس لیتیوم کمپکس پترو پرند پارت از این نوع است.

روی لینک زیر کلیک کنید تا اطلاعات بیشتر درباره گریس نسوز بدست آورید:
https://px3lube.com/%da%af%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b2/

معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن
معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن

ویژگی های روغن پایه به کار رفته در گریس نسوز

روان کننده ها یا روغن پایه حدود 90% از مواد تشکیل دهنده گریس را به خود اختصاص می دهند. این روغن که نقش اساسی در روانسازی بلبرینگ ها دارد به 2 گروه عمده تقسیم می شود که شامل روغن های صنعتی و روغن های معدنی است. در صورت کار با شرایط دمایی بالا و نیاز به پایداری بالای گریس، گریس های با روغن پایه صنعتی توصیه می شوند و در شرایط دمایی و ویسکوزیته معمولی، روغن های معدنی پاسخگو خواهند بود.

از مهمترین خصوصیات گریس نسوز عدم سیالیت آن است. این خصوصیت برای قرارگیری و پایداری گریس در بین قطعات چرخشی بسیار حائز اهمیت است. همچنین این ویژگی گرانروی گریس از سایش قطعات غلطکی بلبرینگ در دماهای بالا جلوگیری می کند.

نحوه کار گریس نسوز

در مواردی که نیاز به روانکاری مداوم ابزار و قطعات صنعتی باشد ولی این روانکاری در عمل میسر نباشد همچون روانکاری اجزای متحرک جلوبندی خودرو، و یا اینکه این روانکاری مداوم به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد، استفاده از گریس نسوز توصیه می شود، به طوری که در صورت عدم استفاده از گریس، عملکرد بسیاری از نیروهای مولد دچار اختلال می شود. با این حال، برخلاف سایر انواع روانکارها، گریس قابل پاکسازی نیست و همچنین خاصیت خنک کنندگی ندارد.

با وجود اهمیت بسیار زیاد گریس ها و عدم وجود جایگزین صنعتی برای آنها، در کل جزو روان کننده های کم کاربرد محسوب می شوند. جزئیات کاربرد و مشخصات انواع روانکارهای صنعتی از جمله گریس های نسوز و گریس های چندمنظوره در وبسایت شرکت پترو پرند پارت ارائه شده است. در اینجا نیز به برخی از مهمترین کاربردهای گریس نسوز در صنعت و همچنین ویژگی های مثبت آن اشاره می کنیم که به این شرح هستند:

  • در مقایسه با سایر روانکارها، تکرار روغن کاری در گریس بسیار کمتر است که دلیل آن نیز در بالا اشاره گردید. این موضوع باعث اقتصادی بودن گریس در مقایسه با سایر روانکارها می شود که از برتری های گریس است. علاوه بر مسائل مالی، این امر در قطعات صنعتی با دشواری دسترسی برای روانکاری بسیار کارساز است.
  • یکی از مزایای مهم گریس ایجاد لایه محافظ در مقابل گرد و غبار است و در مقابل نیز از خارج شدن مواد از ابزارآلات صنعتی نیز جلوگیری می کند.
  • از موارد استفاده گریس می توان به آب بندی قطعات صنعتی همچون کاسه نمد اشاره کرد. سایر روانکارها همچون روغن به خاطر ایجاد اصطکاک بالا به نسبت گریس، به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • از مزایای دیگر گریس عمر و ماندگاری مفید بالاتر است. گریس خوب می تواند تا مدت های طولانی به شکل آب بند در قطعات صنعتی بماند و کارایی داشته باشد. لازم به توضیح است که عمر برخی قطعات وابسته به عمر مفید گریس است.
  • گریس با کاهش اصطکاک بین قطعات صنعتی، استهلاک آنها را پایین آورده و در نتیجه منجر به افزایش عمر دستگاه می شود.
  • کاربرد دیگر گریس ها، ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی قطعاتی است که مدتی بلااستفاده و غیرفعال هستند.
  • در نهایت، گریس سر و صدای اضافی دستگاه را از بین می برد. این صداها معمولا به دلیل سایش اجزای آن به وجود می آید و گریس با ایجاد یک لایه پوششی نرم از این امر ممانعت می کند. همچنین عملکرد دستگاه نیز با استفاده از گریس های صنعتی روان تر می شود.

 

گریس نسوز
گریس نسوز

کاربردهای گریس نسوز

انواع مختلف گریس ها می توانند در دامنه دمایی گسترده مورد استفاده قرار بگیرند که البته هر نوع روغن در دمای خاصی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. به همین منظور گریس نسوز در شرایط دمایی بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در قطعاتی که در شرایط سخت و پیچیده عملیاتی و با سرعت کم کار می کنند نیز استفاده از گریس نسوز توصیه می شود. یاتاقان هایی با چرخش محوری معکوس مثالی از این نوع قطعات هستند که برای روانسازی آنها از گریس نسوز استفاده می کنند. علاوه بر این، برای قطعاتی که در معرض خوردگی، زنگ زدگی و استهلاک بالا هستند، گریس های نسوز لیتیوم که خاصیت ضدخورندگی نیز دارند استفاده می شود.

  • هستی جهاندیده
  • ۰
  • ۰

معرفی هواپیماهای فرست کلاس ایران

 پروازهای فرست کلاس یکی از دسته خدمات شرکت‌های هوایی است. تمام شرکت‌ها خدمات خود را در زیرگروه‌هایی دسته‌بندی می‌کنند. هرچه میزان کیفیت و سطح خدمات افزایش یابد، هزینه بلیت نیز بیشتر می‌شود.

اعتمادآنلاین| پروازهای فرست کلاس یکی از دسته خدمات شرکت‌های هوایی است. تمام شرکت‌ها خدمات خود را در زیرگروه‌هایی دسته‌بندی می‌کنند. هرچه میزان کیفیت و سطح خدمات افزایش یابد، هزینه بلیت نیز بیشتر می‌شود. همین‌طور ارزان‌ترین بلیت‌ها کم‌ترین خدمات را شامل می‌شوند. به‌طورکلی دسته‌بندی سطح خدمات شامل فرست کلاس (گران‌ترین و بهترین)، بیزنس کلاس (گران و عالی)، پریمیوم اکونومی (متوسط به بالا) و اکونومی (متوسط و معمولی) می‌شوند. طبیعت بلیط های فرست کلاس هر شرکت هواپیمایی گران‌ترین و بلیط های اکونومی ارزان‌ترین آن‌ها هستند.

 

ایران ایر (IRAN Air): شرکت هواپیمایی معتبر با جایگاه فرست کلاس


در ایران نیز چندین شرکت هواپیمایی معتبر و شناخته‌شده وجود دارد. این شرکت‌ها نیز برحسب خدماتی که ارائه می‌دهند هزینه‌های مختلفی دریافت می‌کنند. یکی از معتبرترین خطوط هوایی ایران، شرکت ایران ایر است. ایران ایر از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی است که اتفاق از شهرت خوبی نیز برخوردار است. این هواپیمایی پروازهای خود را در دو کلاس اکونومی و فرست کلاس انجام می دهد که پروازهای فرست کلاس به عنوان هما کلاس شناخته می شوند. این نام از اسم قدیمی این شرکت هواپیمایی گرفته شده است. به طور کلی در پروازهای ایرانی بیزنس کلاس و فرست کلاس در یک دسته قرار می گیرند.

 

هواپیماهای فرست کلاس ایران

مسافران فرست کلاس ایران ایر از خدمات ویژه ای برخوردارند. این خدمات شامل منوی مخصوصی از غذاهای گرم است. مسافران می توانند بسته به میل شان هر غذایی را که می خواهند سفارش دهند. همین طور چند نوشیدنی مختلف سرو می شود که محدودیتی برای تعداد آن وجود ندارد. ظروف استفاده شده در کلاس درجه یک پرواز ایران ایر، چینی و قاشق های آن استیل است. در حالی که در پروازهای معمولی غذاهای سرد و بسته بندی شده به همراه ظروف پلاستیکی سرو می شوند.

 

خرید بلیط فرست کلاس ایران ایر، این امکان را به شما می دهد تا فضای راحت تری در طول پرواز داشته باشید. صندلی های مبله که فضای جلوی بیشتری دارند. بنابراین مسافران در طول پرواز راحت تر هستند. همین طور مسافران فرست کلاس زودتر از سایر مسافران سوار هواپیما می شوند و هنگام پیاده شدن نیز الویت با آن ها است. بنابراین هیچ معطلی را احساس نمی کنند.

 

طبیعتاً همان‌طور که خدمات بیشتری در پروازهای فرست کلاس ایران ایر ارائه می شود، به همان نسبت نیز گران‌تر هستند. تفاوت قیمت بلیط های فرست کلاس و اکونومی ایران ایر را در سایت سفرمی می توانید بررسی کنید.

 

ماهان ایر: به فکر کودکان شما در سفر هوایی فرست کلاس هست


یکی دیگر از شرکت های معتبر هواپیمایی، شرکت ماهان است. این شرکت در کل برای پروازهای داخلی و خارجی دو کلاس اکونومی و بیزنس دارد. در پروازهای اکونومی یک وعده غذای اصلی و یک نوشیدنی سرو می شود. خدمات پروازهای فرست کلاس بهتر و بیشتر است. البته در پروازهای خارجی شرایط ایده آل تری وجود دارد.

هواپیماهای فرست کلاس ایران

علاوه بر سرویس های پذیرایی، یک پکیج بهداشتی و آرایشی به مسافران داده می شود. همین طور پتو و بالش ضدعفونی شده برای هر مسافر وجود دارد. به اضافه این که به کودکان زیر دو تا ۱۲ سال هدیه کوچکی داده می شود تا در طول پرواز با آن سرگرم باشند و همین طور به عنوان یادگاری از ماهان با خود ببرند. برای رزرو بلیط های هواپیمایی ماهان می توانید از سایت سفرمی استفاده کنید. در این سایت امکان جست و جو با فیلتر های مختلفی وجود دارد.

 

جمع بندی


هزینه پروازهای فرست کلاس بسیار بیشتر از پروازهای معمولی است. این هزینه گاهی دو یا حتی چند برابر پروازهای اکونومی می شود. البته خدماتی هم که ارائه می شود قابل توجه است. خصوصاً در پروازهای طولانی که خستگی بیشتر است، صندلی هایی با فضای بیشتر در کیفیت سفر بسیار تاثیر گذارند. البته این خدمات در شرکت های مختلف با یکدیگر فرق دارد. بعضی شرکت ها تنها صندلی راحت تری دارند و منوی غذایی آن ها متفاوت است اما بعضی دیگر امکاناتی را ارائه می دهند که ممکن است حتی باورتان نشود. خطوط هواپیمایی که اتاق خوابی کامل، با تخت خوابی لوکس، تلویزیون، حمام اختصاصی، رستوران لوکس و ... را به مسافران خود ارائه می دهند. البته همان طور که خدمات این شرکت ها منحصر به فرد است قیمت بلیط آن نیز بسیار گران است.

 

در نهایت برای بررسی تمام شرکت های هواپیمایی و انتخاب بلیط مورد نظر باید به سایتی معتبر و البته مرجع مراجعه کرد. سفرمی در این زمینه می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. در این سایت پروازها به تفکیک مسیر، شرکت هواپیمایی، قیمت و ... قابل جست و جو هستند. به علاوه آفرها و تخفیف های لحظه آخری ویژه ای ارائه می شود که هزینه های تان را به طرز چشم گیری کاهش می دهد.

  • هستی جهاندیده